Da DSB Harry forspiste sig i tarteletter eksploderede salget i Hjerm

Publiceret 28-02-2019

De ringede faktisk fra DSB og spurgte, om vi kunne mærke det på salget, og ja det kunne vi. Det var ret vildt.

Stefan Harregård, direktør i Humlum A/S

 

Selvom det er over 10 år siden, så husker de fleste nok tv-reklamen med Harry og Bahnsen, der tager på besøg i Jylland hos farmor. Det gør de i hvertfald hos Humlum A/S i Hjerm. For salget af tarteletter eksploderede nemlig, da Harry blev stopfodret med de lækre tarteletter med hønsekødsfyld

“De ringede faktisk fra DSB og spurgte, om vi kunne mærke det på salget, og ja det kunne vi. Det var ret vildt,” fortæller Stefan Harregård, som er direktør og medejer af Humlum A/S.

Og sådan er det tit hos Danmarks altdominerende tarteletproducent. Humlum A/S er tæt på at sidde på 90 procent af tarteletmarkedet i Danmark, så hver gang den gode gamle danske spise kommer op i medierne, så kan det mærkes på salget.

DSB-reklamen, som du kan gense ovenfor, fik salget til at stige mærkbart, men i det hele taget oplever den vestjyske tarteletfabrikant, at efterspørgslen på danske butterdejsklassiker er steget. Selv forklarer Stefan Harregård det ved, at det er blevet meget nemmere at lave en omgang tarteletter, fordi adgangen til færdiglavet tarteletfyld i supermarkedernes kølediske er blevet mærkbart forbedret.

Tak til convenience

“Tidligere skulle man jo i gang med at koge en høne for at lave hønsekødsfyldet, men i dag har hele conveniencebølgen betydet at man kan få det klar til at varme op og i en god kvalitet. Samtidig er hele snakken om madspild kommet op, og her er tarteletten jo i bund og grund en lille skål, som man kan servere gårsdagens rest af chilli con carne i”, tilføjer Stefan Harregård.

Men når salget i Hjerm går så strygende, så skyldes det også, at tarteletter generelt får stor opmærksomhed. Ofte bliver de brugt af kendte danske kokke med forskellige varianter af fyld – Stefan har noteret sig, at der næsten én gang om året, er en gæstekok i TV2’s Go’morgen Danmark, som har tarteletter med i studiet.

Der er også tarteletter på bordet, når der igen er Tarteletfestival i Hjerm i marts. Det er der i øvrigt også ved lignende festivaller i København, Odense og selveste Hvidbjerg i Thyholm – festivaller, hvor man oftest kan opleve Humlum A/S som sponsor.

“Det er jo med til at sætte tarteletten på landkortet, og det er jo fantastisk for os,” fortæller Stefan Harregård, som selv er en af arrangørerne af den totalt udsolgte Tartelet Festival i Hjerm.

Her kommer deltagerne til at opleve tarteletter i en helt ny variant: Nemlig en orientalsk inspireret tartelet og som en æblekagedessert, hvor tarteletterne bliver karameliseret og fyldt med æblemos, chokolade og flødeskum. Faktisk er der et hav af muligheder for, hvordan man kan fylde sin tartelet og på Humlum A/S kan man finde mange forskellige opskrifter.

Tarteletfabrikanten selv er dog ikke i tvivl, hans egen klare favorit er den gode gammeldags tartelet med hønsekødsfyld.