Hovedindgangen til Harman Lifestyle er meget beskeden, og der er ingen skilte, som leder hen til den globale virksomhed på Kløvervej i Struer. Men inde bag dørene arbejder 35 dedikerede medarbejdere med lyddesign til alverdens bilmærker og sætter deres præg på lyd oplevelser i både din og min bil. Blandt kunderne er bilproducenter som Aston Martin, Audi, Kia, Huyndai, Lamborghini, Bentley, Ford m.v.
I kælderen finder man en lang række ret specielle mødelokaler. De inkluderer nemlig også en garage, hvor der kan køres en bil ind. Godt gemt væk i kælderen ligger også hjertet i Harman Lifestyle: lokaler med kode på døren, og hvor der normalt ikke må fotograferes. Det er her akustikfolk, mekanikfolk, hardware- og softwarefolk med speciale i lyd er på jagt efter fremtidens lyd, design og oplevelser. De har alle specifikationer på bilerne og sætter højttalere ind og tester lyden og oplevelsen i bilen. På forsæderne sidder mannequindukker med mikrofoner i ørerne, så lydfeltet kan registreres.
- Vi arbejder med den samlede oplevelse i en bil. Alt lige fra materialer, design, lys, bevægelse og med lyd som det helt væsentlige, forklarer direktør Gorm Haldor Jørgensen.
I dag leverer Harman Lifestyle mere end 50% af verdens brandede billydsystemer gennem i alt 14 brands som for eksempel Bang & Olufsen, harman/kardon, JBL, Bowers & Wilkins, Lexicon, Revel m.fl.
Lydzoner i biler
Afdelingen i Struer, som 51-årige Gorm Jørgensen er ansvarlig for, hedder ’EPIC Experience Team’, og er den afdeling der designer nye og innovative bilkoncepter.
Lige nu er de særligt optaget af, hvor godt man kan skabe lydzoner i en bil. Kan vi lave det sådan, at hver person har hver deres lydzone? Kan vi opnå det, så er vi i mål, forklarer Gorm Haldor Jørgensen.
- Her på stedet udvikler vi prototyperne til koncepterne. Vi kombinerer lydoplevelsen med brugerflader, materialer og design som skal passe til de enkelte brands. Konkret vil det sige, at vi simulerer og udvikler det, tegner det i CAD-systemer, printer noget af det i 3D, og gælder det aluminium, har vi et tæt samarbejde med B&O. Indimellem involverer vi underleverandører i nærområdet, fortæller Gorm. Der er tale om udviklingsarbejde, der tager lang tid.
- Når en bilproducent har købt systemet, som vi har lavet en prototype på i konceptbilen, går der fire til seks år, før det er på markedet. Så vi arbejder i en meget tidlig fase, forklarer Gorm.