Arven fra Bang & Olufsen

Originalitet er en del af Struers DNA. Det var drivkraften for Peter Bang og Svend Olufsen for 100 år siden, og det er stadig kernen i den udvikling, der præger byen i dag.

Struer bygger videre på sin lydarv ved at skabe unikke oplevelser, innovative lydinitiativer og inspirerende events for både borgere og turister. Her tænker vi nyt, udfordrer det eksisterende og forstærker den DNA, der gør os til Lydens By.

Vi nøjes ikke med at følge strømmen – vi bruger vores arv som løftestang til at forme fremtiden og skabe noget originalt, der kan høres langt ud over byens grænser.

Knopskud fra stamtræet

Vi udformede et ”stamtræ” over virksomheder, som tidligere B&O-folk har løbet i gang. Vi nåede op på 30 og flere er kommet til… foruden datterselskaberne - Ronny Kaas, tidligere konsulent ved B&O

Foretagsomhedsfantasi - Fundamentet for Lydens By

Bang & Olufsen har sat et uudsletteligt præg på Struer. På sit højeste beskæftigede virksomheden næsten 4.000 medarbejdere, og selvom det tal er lavere i dag, lever arven videre i byens DNA. Mange struerboere er vokset op med lyd og design som en naturlig del af hverdagen, og det har skabt en kultur, hvor innovation og kvalitet er i højsædet.

Denne arv har banet vejen for nye virksomheder og arbejdspladser. Flere virksomheder er enten knopskudt fra B&O, startet af tidligere medarbejdere eller opstået som underleverandører – blandt de mest kendte er Harman, ejet af Samsung. Hertil kommer en række mindre og mellemstore virksomheder, der alle bygger videre på Struers stærke lydtradition.

For at sikre, at Struer forbliver et centrum for lydinnovation, er Sound Hub Denmark blevet etableret. Det er et udviklingsmiljø, der tiltrækker iværksættere og virksomheder fra hele verden, som arbejder med lyd og akustik. Med et stærkt netværk af lokale lyd- og produktionsvirksomheder står Struer fortsat som et fyrtårn for lydindustrien – en by, hvor fortidens innovation danner grundlag for fremtidens løsninger.

Åbenhed overfor det nye og anderledes, er også en mentalitet, som lå bag skabelsen af Bang og Olufsen.  ”Foretagsomhedsfantasi” hedder begrebet, som har sikret, at B&O stadig er en virksomhed i udvikling, selvom den kan fejre sin 100 års fødselsdag i år.

Med fokus på innovation, plads til at eksperimentere og en konstant stræben efter at forbedre sit produkt, arbejder de på at skabe nyt. Det er den tankegang, som knopskuddene har taget med sig og er med til at sikre dem succes.