Tegnede det, som ikke var
I de år var Leif og hans kone ivrige sejlere og campister. Når de lagde til kaj eller parkerede campingvognen, undrede Leif sig over dét, som ikke var.
”Jeg greb blyant og papir. Min daværende svoger var designer. Sammen med to unge ingeniører fra B&O udviklede vi en prototype af de standere, vi har produceret lige siden”.
TallyKey kom til verden i 1994. I 15 år levede TallyKey og maskinfabrikken side om side. Maskinfabrikken blev solgt fra for at fokusere på at gøre forsyningsstandere til en succes. Men succesen lod vente på sig…
Leif Odgaard er stædig. Han er også fleksibel. Kort sagt: Han er iværksætter. Da en spansk kunde sagde, at standeren var fremragende, men prisen for høj, tog nordvestjyden den syngende lussing med oprejst pande:
”Hvor svært kan det være? På tre måneder designede vi en ny og billigere stander. To dage før messen pakkede jeg standeren i bagagerummet og kørte til Barcelona. Da jeg kom hjem, lå der 70 bestillinger i ordrebogen”.
Vi hylder princippet om at gøre ting rigtigt første gang. Og så er vi ikke bange for at række hånden frem… det er ikke sikkert at Aage kan hjælpe, men Aage ved, at Henning kan. Vestjylland er en lille verden, hvor hjælpsomheden er stor. Leif Odgaard, Administrerende Direktør, TallyKey
TallyKey har været en uomtvistelig succes siden: Europa, Mellemøsten og New Zealand – TallyKeys største marked næstefter Danmark. Senest er Sydkorea kommet til. Automekanikeren fra Struer sælger forsyningsstandere til hele verden.
Hvad har du gjort for at opnå den succes?
”Ingenting…” svarer Leif Odgaard med en beskedenhed, som virker ægte.
Ingenting?
”Næh… Havne og campingpladser er små verdener af folk, der kommer vidt omkring. Når lystsejlere og campister ser standerne, tænker de: Hold da op… den løsning skal vi også ha’. Vi har ikke brugt en krone på annoncering. Vi lever på anbefalinger”.
Arme limet ind til kroppen
”Jeg kan lide at gøre mit arbejde lidt bedre end andre. Vores standere er de bedste. Ikke de billigste, men de bedste. Kvalitet gør mig stolt. Det giver mig ro og glæde. Pral ligger ikke lige for her på egnen… nordvestjyders arme er jo limet ind til kroppen. Men ja, kunder kan li’ os for at gå på to ben: Godt håndværk… uden store armbevægelser”.
Men tag ikke fejl. Bag afvæbnende skuldertræk, brænder en ild. Leif Odgaard kender konkurrenternes styrker og svagheder. Og ved, hvordan TallyKey overrasker med en nordvestjysk overhaling indenom.
”I disse år arbejder vi med kundeoplevelsen. Det er spændende, for det er ikke os, der bestemmer, hvad den gode oplevelse er. Det gør kunden! Vi er trådt ind i en verden, som handler om, hvad andre synes. At bygge en stander er, hvad det er… men at lægge oplevelsen ind som ny dimension, gør det bare sjovere at være os”.